skip to main |
skip to sidebar
Nu en tillbakablick på en tidigare produktion, närmare bestämt "Orkestern".
Vi kommer fördjupa oss i låten "Bara vara lite som dom" och gå igenom hela processen steg för steg, från oslipad diamant till lite slipad diamant. :)
Här kan ni lyssna på det färdiga resultatet:
Orkestern (Fredrik Olén) tog kontakt med oss redan innan vi flyttade till nya studion, och frågade om vi ville producera hans EP. Han hade ett gäng pop-hitar som han ville att vi skulle sätta tänderna i. Han var trött på trubadurformatet och ville ha låtarna upp-arrade, gärna i cirkusstuk. När vi installerat oss i nya studion bad vi Fredrik komma hit för att spela in små enkla demos av låtarna med bara gitarr och sång. Detta för att vi skulle kunna lyssna på låtarna i lugn och ro och bilda oss en uppfattning om hur vi skulle utveckla dom.
Vi filade på harmonier, underdelning, taktart och tempi i låtarna tills vi kände oss nöjda och spelade in små enkla demos med trummor, piano, gitarr och nynnad sång. Fredrik fick lyssna och tycka till. Vi jammade även igenom låtarna med honom några gånger för att känna på stuken.
När vi fått Fredriks godkännande gjorde vi nya, mer utförliga, demos och spelade in arrangemangen (blås bl.a.) i MIDI.
Efter ytterligare ett godkännande från Fredrik var det dags för "the inspelning".
Nedan får ni följa med på en färgsprakande resa genom tid och rum. Det är nu vi fördjupar oss i inspelningen av låten "Bara vara lite som dom".
Först en liten genomgång av låtens struktur.
Låten börjar i G-dur och 4/4-takt.
Intro - Vers - Brygga
Tonarts- och taktartsbyte till A-dur och 3/4-takt
Vers - Brygga
Taktartsbyte tillbaks till 4/4-takt
Ref
Tonartsbyte tillbaks till G-dur
Vers - lugn Ref - Ref
Tonarts- och taktartsbyte till A-dur och 3/4-takt
Instrumental vers - Stick - Ref (i 3/4)
- Outro
Ser lite onödigt tillkrånglat ut i text, men låter högst nödigt tillkrånglat i ljud!

Fredrik Olén, the man, the myth, the Orkestern.
Först ut var truminspelningen, med Daniel bakom trummorna. Med låtens cirkus-sound i tankarna valde vi Pearl-kitet med nedstämda pukor och baskagge.
Som överhäng använde vi Oktava MK-012 (småmembranare) i XY. (Nuförtiden använder vi nästan uteslutande c12:an som mono-OH, men på denna tiden var det Oktavorna som gällde (När ni scrollar ner i bloggen och ser att vi använde Oktavorna senast i helgen bör ni veta att det var ett undantag)). Pukorna mickade vi ovanifrån med 57:or. Virveln likaså fast med ytterligare en 57:a under. Baskaggen var väldigt odämpad och hade Beta52:an på sig. Vi använde en sovsäck för att minska läckage. Som ambiensmick använde vi AKG c12.
Exakt hur vi bearbetade trummorna kommer vi inte ihåg, men förutom obligatorisk komprimering och equalizing experimenterade vi en del med att spela över delar av trummorna till kassettband. Vi lade senare på ytterligare en virvel, spelad med vispar, inspelad i vårt andra live-rum.
Allt kommer inte stå i exakt den ordningen vi spelade in det, men...
På denna låten är det förvånansvärt lite gitarrer. Den enda elgitarren som ligger (spelad av Otto) är Harmonyn, spelad genom en VOX AC30, på första tretaktsversen. Antagligen mikad med två 57:or i 45 graders vinkel mot varandra rätt in i ena konen och c12:an på den andra (tuban).
Det ligger även lite akustisk gitarr om vi inte minns fel, antagligen mikad med c12:an i liverum 1 (det levande).

Här lade Otto lite gitarr till, antagligen på nån av dom andra låtarna..
Pianot är lite okonventionellt mikat. I grunden är det Oktava MK-012 i AB riktade mot strängarna. Detta är ju ganska vanligt, men sen har vi dessutom Beta 52:an placerad mellan dessa, vilket är betydligt mer ovanligt. Vi spelade in alla mikar på separata kanaler och skiftar mellan dem i olika delar av låten. Beta 52:an är eq:ad väldigt smalt och ganska rejält komprimerad. Vi hade även en rumsmik, antagligen c12:an.
Här lägger Otto banjo mikad med AKG c12, dubbad.
Tramporgeln mikade vi med Oktava MK-012 i AB uppifrån.
Den återkommer lite då och då i låten, ibland med melodier och ibland med mattor.
Vi närmickade även gnisslet från tramporna och använde i början och slutet av låten.
Mer tramporgel.

Detta är ett roligt 60-talsinstrument av märket Silvertone. Är som ett dragspel med motordriven fläkt istället för blåsbälg.
Vi mikade upp den med en 57:a. Den spelar små svällande mattor tillsammans med tramporgeln och är rejält indränkt i reverb.
Här ser ni 57:ans placering.
Här lägger Daniel tamburin. Som ni ser på bilden använder vi Beta 52:an nära och c12:an ca en meter ifrån den. Med en välinställd kompressor kan detta låta väldigt gött.
Daniel spelade även flera andra slagverksinstrument såsom "Dundertrumma" (nedstämd golvpuka) som låter lite som en timpani, och sväll-cymbaler.
Här spelar Daniel Hedin (som förövrigt spelar i vårt band Zany Gaffe (som förövrigt spelar in en fullängdare för tillfället (återkommer snart om den))) in trombon, och Fredrik Oskarsson spelar in trumpet. Trombonen mikade vi med en Oktava MK-12 och trumpeten med AKG c12. För att simulera en hel orkester dubbade vi flera gånger och flyttade runt blåsarna i rummet. Fredrik dubbade även med flügelhorn.
Delar av blåset spelade vi vid mixningen in på kassettband väldigt överstyrt för att skita ner ljudet.
Vi spelade även in tuba (Alexander Skylvik), men fick tyvärr inga kort tagna på honom. Honom "närmikade" vi med c12:an och rumsmikade i stereo (XY) med Oktava MK-012.
Sången spelade Fredrik in vid lite olika tillfällen, men här läggs vissa delar i Live-rum 2 med c12:an.

Här spelar han in liggandes på golvet med en Oktava. (Om vi ska vara helt ärliga tror vi att detta var inspelningen av versen till "Programledare", men det är en kul bild).
Daniel spelade in bas på sin röda P-bas "Nikita" (döpt efter Lisas katt). Vi har inga bilder därifrån heller, men vi misstänker att vi splittade signalen och spelade in basstärkaren med Beta 52:an och en ren lajn-signal. Daniel spelade väldigt dämpat och med tummen för att få lite kontra-aktigt sound.
Fler instrument som är med är bl.a. elorgel, leksaks-flygel, syntpads (svagt mixade i det pompösa sticket) och synt-klockspel som plingar lite då och då.
Vi lade även "fyllekörer" på i 3/4-taktsbryggan, distansmikade i Live-rum 1.
Mixandet av dessa låtar tog sin lilla tid, men det blev rätt fint tillslut.
/Daniel & Ottooo
oj oj oj vilken fin blogg... /detektivsson
SvaraRadera